מושגי יסוד בשיווק דיגיטלי

בתחום האינטרנט, ישנם הרבה מושגים וראשי תיבות שאינם מוכרים לכל אחד. אפילו לא לכל איש/אשת שיווק. אנחנו פה כדי לעשות סדר וכדי להעלות את המודעות כדי שנוכל לדבר באותה שפה:

שיווק דיגיטלי - Digital Marketing

שיווק באמצעות רשת האינטרנט,בעיקר במנועי חיפוש רשתות חברתיות אפילקציות, משחקים ובאנרים באתרים מרכזיים בעלי טראפיק גבוה

 

פרסום PUSH – פרסום ב"דחיפה"

פרסום בו הגולש נתקל (כביכול) באקראי בפרסום כלשהו. למשל פייסבוק, טאבולה, אאוטבריין, אינסטגרם, וגם רשת המדיה של גוגל GDN

פרסום PULL – פרסום ב"משיכה"

למשל מישהו שחיפש שרברב בחולון ועלו לו מודעות רלוונטיות. מדובר בעיקר על פרסום בשורת החיפוש של גוגל.

דף נחיתה – Landing Page או בקיצור LP

עמוד אינטרנטי יחיד, בשונה מאתר, שהוא יותר מעמוד נחיתה בודד. למשל עמוד למילוי טפסים, השארת פרטים ממנו אין גישה אח"כ לדף אחר, וכו'.

אתרי אינטרנט – 

לרוב החלוקה ל 3 סוגים כשמדובר על אתר קטן (MINISITE) או אתר "רגיל" (WEBSITE) כשההגדרה היא בעצם יותר מעמוד נחיתה אחד. דוגמא לשלושת הסוגים:

  1. אתר מכירתי ECOMMERCE – כמו אתר "עלי אקספרס", או "וואלה שופס"
  2.  אתר תדמיתי – כמו למשל אתר של "קוקה-קולה"
  3.  אתר שירותי – כמו למשל אתר "ביטוח לאומי"
מושגי יסוד בשיווק דיגיטלי

טראפיק (Traffic)

כניסות של הגולשים באינטרנט לכלים של החברה/עסק כגון עמוד פייסבוק עיסקי אתר הבית של החברה בו יש לנו גישה למערך האנליטיקס של הטראפיק שמגיע מרחבי האינטרנט

באנר (Banner)

פרסום ע"י מודעה גרפית סטטית או מונפשת במוצגעת באתרים מרכזיים בעלי טראפיק גבוהה לפי טירגוטים

שיווק במייל – Email Marketing

שיוק במייל נערך ונשלח בדר"כ באמצעות מערכת דיוור אוטומטית שנותנת אפשרות לשליחה של כמות מיילים שונים לקבוצות שונות של תחומי עניין של העסק /הלקוחות לעניין על מבצעים ועידכונים של חברי מועדון 

הנעה לפעולה

הנעה לפעולה בשונה מקריאה לפעולה היא הפוש האחרון לגולש לרצות ללחוץ ולקבל את ההצעה שלנו ע"י הבטחה בקיראה לפעולה שמצטרפת להנעה 

קריאה לפעולה – CTA – Call to Action

קריאה לפעולה היא בעצם השורה התחתונה – מה אנחנו מבקשים מהגולש לעשות: להשאיר פרטים, להתקשר, לרכוש וכו'.

SEO – Search Engine Optimization – קידום אורגני 

קידום אורגני בגוגל. כשאתם מחפשים בגוגל ביטוי כלשהו / מותג / עסק – התוצאות האורגניות שיעלו (שאינן בתשלום) הן ה – SEO. כמובן שמלאכת ה SEO היא שיפור מתמיד של תוצאות אורגניות, וגם דבר נזיל.  

פעולת הקידום האורגני כוללת מגוון פעולות, כמו למשל התאמת האתר לדרישות של מנועי החיפוש לבעלי אתרים, יצירת תוכן חדש ורלוונטי למנועי החיפוש, היררכיית אתר ברורה וטובה, וקישורים: קישורים נכנסים לאתר מאתרים אחרים, קישורים יוצאים וקישורים פנימיים. 

SEM – Search Engine Marketing – קידום ממומן 

קידום ממומן בגוגל. לרוב, אחרי כל ביטוי חיפוש שנחפש בגוגל, יופיעו תוצאות ממומנות (מודעות). מודעות אלו מופיעות מעל לתוצאות האורגניות, עד 4 מודעות בראשית דף התוצאות ועד 3 מודעות בתחתית הדף. זוהי דרך נפלאה לכל עסק קטן או שלא הגיע למקומות גבוהים בביטויים אורגניים – להגיע לראשית הדף וליצור לידים / מכירות וכו'.

רשת המדיה – Google Display Network / GDN

פרסום באמצעות מודעות טקסט, באנרים וגם סרטונים במיליוני אתרים ברחבי העולם (אפשר כמובן למקד רק לישראל) החברים בתכנית של גוגל ומקצים שטחי פרסום למודעות גוגל. מדובר בפרסום בPUSH להבדיל מפרסום PULL  של גוגל חיפוש. 

A/B Testing

כשמשתמשים בביטוי זה בדיגיטל, בד"כ המשמעות היא שיוצרים לפחות 2 אובייקטים שונים ומבצעים מעיין תחרות ביניהם על-מנת לשפר ולבחור בסופו של דבר את האובייקט הטוב יותר. למשל יצירת 2 מודעות / 2 תמונות שיתחרו ביניהן וכו'.

משפך\ Funnel

משפך הוא תהליך שיווקי דרכו אנחנו מעבירים את הגולש, כאשר המטרה היא לייצר תהליך מובנה שמעביר את הלקוח ממצב של אי מודעות למוצר/מותג עד לרמת לקוח שרכש (ו/או המליץ לחבריו על המוצר, או שיתף). דוגמא למשפך היא:

גולש > מתעניין במוצר > השאיר פרטים > שיתף את הפרסום > רכש 

רימרקטינג / ריטרגטינג – Remarketing / Retargeting

הכוונה בכל אחד מהמקרים היא לשיווק מחדש. מדובר על שיווק דיגיטלי ברשת לגולשים שביצעו פעולה מסויימת ברשת. למשל:

  • הוסיפו לעגלה מוצר כלשהו 
  • השאירו פרטים
  • צפו בעמוד נחיתה וכו'

קהל מטורגט – Targeting Audience

הכוונה היא לקהל שעבר תהליך הגדרתי כלשהו. למשל: קהל שמתעניין באסתטיקה וטיפולי פנים. או קהל שמתעניין בספורט וכו'. אפשר גם לבחור מיקוד גיאוגרפי, (ערים או אזורים), בחירת מגדר, בחירת טווח גילאים, בחירת מיקום הופעת המודעה, בחירת תחומי העניין של הגולשים וכמובן רימרקטינג – כולם, לצד עוד אפשרויות נוספות רבות, הם סוגים שונים של טרגוט.

ליד – Lead

הכוונה בד"כ היא ללקוח פוטנציאלי שהתעניין והשאיר פרטים. הזדמנות מכירה. 

אפשר להבדיל בין ליד "קר" לליד "חם" למשל ע"י רמת המעורבות. כשליד קר יחסית רק השאיר פרטים לעומת ליד חם שהשאיר פרטים לאחר מילוי שאלון התאמה למוצר / שירות. בתחום המכירות ישנן גם לידים קרים שכלל לא השאירו פרטים ומתקשרים אליהם להציע מוצר / שירות, אך לרוב בדיגיטל אין שימוש בזה.

המרה – Conversion

לרוב הכוונה היא להשארת פרטים, רכישה או פעולה משמעותית שנעשתה עבור העסק. אלא שישנן גם פעולות נוספות כמו ביקור בעמוד ספציפי, או שהייה מעל 30 שניות בדף מסויים ועוד מגוון אפשרויות.

IMP – IMPRESSION – חשיפה

הכוונה היא לחשיפה כלומר הופעה. למשל אם מישהו הקליד מונח ביטוח בגוגל ואח"כ הופיעה מודעה אז זה נחשב כ IMP כי המודעה הוצגה. באופן רשמי, אין תשלום על IMP בלבד.

תשלום לפי קליק – PPC – Pay Per Click

מודל תשלום בדיגיטל עפ"י קליקים בלבד. כלומר לא עפ"י חשיפה לפרסום אלא מי שהקליק בפועל על פרסום. 

תכניות לשיתוף מסך

החזר על ההשקעה – ROI – Return On Investment

מדד החזר ההשקעה מציין בעצם את היחס בין הכסף שהוצאנו על הפרסום והשיווק שלנו לכסף שהכנסנו כתוצאה ממנו. למשל, לקוח מסוים הוציא 1,000 ש"ח על פרסום אשר הניב לו 2,000 ש"ח מכירת מוצרים. 

אופטימיזציה – Optimization

המשמעות המילונית של המונח היא טיוב = שיפור. מדובר בפעולה שכל סוכנות דיגיטל מבצעת על-בסיס יומי עבור הקמפיינים.

הופעות ייחודיות / Reach / Unique Impressios

נתון זה מציין בעצם את כמות האנשים שראו פרסום כלשהו בפועל. לדוגמא, יכול להיות שכמות האנשים היא 100 אבל כמות הצפיות (IMP) היא 150. 

תשלום לפי 1,000 חשיפות – CPM – Cost Per Mille

עלות הפרסום לפי 1000 חשיפות של מערכות הפרסום הנותנת לנו תמונה בפועל כמה עלה לנו הפרסום לפי המדד הותיק ביותר בעולם הדיגיטל עוד מראשית דרכו 

הצעת מחיר לקליק / ביד – Bid

בגוגל לכל ביטוי יש מחיר. רואים זאת במערכות הפנימיות של גוגל. הביד הוא הצעת המחיר שאנחנו נותנים בהתמודדות במכירה הפומבית. למשל, עבור הביטוי "טיפול פנים" אנו יכול להציע ביד של בין X ל –  Y לראש הדף. כאן ההחלטה היא שלנו בהסתמך על העלויות של גוגל. לכל תחום עלויות שונות. עלויות שמשתנות כל הזמן.

יחס הקלקה – CTR – Click Through Rate

מדובר באחוז. (יחס) חלוקת מספר הIMP במספר ההקלקות. בגוגל, יש חשיבות לCTR כיוון שככל שהוא טוב יותר גוגל מזהה את התוכן כאיכותי יותר ומעלה אותו בדירוג. 

מחיר להמרה – Cost Per Aquisition / CPA / Cost Per Action

כמה עלתה בפועל כל המרה. למשל הוצאו 100 שח על פרסום והתקבלו 10 המרות = 10 ש"ח להמרה. המרה יכולה להיות השארת פרטים / רכישה וכו'.

ציון איכות (מילת מפתח) – Keyword Quality Score

ציון איכות הוא דירוג מספרי בין 1 ל-10 הניתן לכל מילת מפתח בקמפיין ברשת החיפוש בגוגל. הציון האיכות נקבע על פי 3 פרמטרים – יחס הקלקה (CTR), רלבנטיות למודעה וחוויית דף הנחיתה (מהירות, איכות התוכן) אליו המודעה מפנה. ציון האיכות משפיע על המחיר שנשלם לקליק על מילת המפתח אותה אנו בחרנו לקדם.

ביטויי זנב-ארוך / זנב-קצר – Long-Tail / Short Tail

מונחים אלו באים לבטא את אורך מילות המפתח. למשל "ניקיון ספה" הוא זנב קצר ו"ניקיון ספת בד 5 מושבים בתל אביב" הוא זנב ארוך. בעיקרון, זנבות ארוכים בגוגל איכותיים יותר לפרסום מכיוון שלרוב הם ממוקדים יותר וביטויים שעולים פחות. ככל הנראה גם נפח החיפושים יהיה שונה. (זנב קצר נפח גדול יותר).

קהל דומה – Lookalike Audience

אחד החידושים המיוחדים ביותר שהציגה מערכת הפרסום בפייסבוק, שעם הזמן גם גוגל למדה ומשתמשת בו חלקית. הכוונה כאן היא לקהל מסויים (קהל מקור) שפייסבוק או גוגל מייצרות קהל דומה לו. למשל קהל דומה למי שהשאירו פרטים, או קהל דומה למי שרכשו וכו'. או קהל דומה לרשימת לקוחות.

דגש חשוב הוא שככל שהקהל המקורי ממנו יוצרים את הקהל המותאם גדול יותר, כך הלוקאלייק יהיה מוצלח יותר.

עוד מהבלוג שלנו:

קרנפון מדיה מספקת את כל מה שצריך בדיגיטל הכול תחת קורת גג אחת:

בניית נוכחות ואסטרטגיית תוכן, קידום אורגני וממומן בגוגל, ניהול פרופילים וקמפיינים בפייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, אנליזות ומדידה, ניהול רשימות, שיפור יחסי המרה, מיתוג ונוכחות דיגיטלית, שירותי קריאייטיב עיצוב ובניית קונספט, בניית אתרים, באנרים, דפי נחיתה, הפקת סרטוני וידאו, גיפים הקליקים והפיקסלים, קרנפון מדיה היא השותפה והמנחה המקצועית שלך להצלחה בעולמות הדיגיטל